Aluminium Duffel vervoert zijn export containers vanaf de terminal TCT Willebroek (Hutchison Ports Belgium) naar de haven van Antwerpen.
Aluminiumproducent 'Aluminium Duffel' vervoert zijn export containers voortaan per binnenschip naar de haven van Antwerpen in plaats van over de weg. Op jaarbasis gaat het over een 1.000 teu en 56.000 wegkilometers minder.
Aluminium Duffel, een onderdeel van de GFG Alliance, produceert jaarlijks 200.000 ton aluminium walsproducten voor diverse industrieën wereldwijd, van gevelbekleding tot materiaal voor de automobielindustrie. “In 2020 zijn we een onderzoek gestart naar alternatieven voor het transport van onze producten in samenwerking met Multimodaal Vlaanderen. We waren toen zelf al in contact met de inlandterminal TCT Willebroek (Hutchison Ports Belgium). Aanleiding was het feit dat het bedrijf duurzaamheid hoog in het vaandel draagt en tegen 2030 CO2-neutraal wil zijn via het initiatief CN30. Ook de wegenwerken in Antwerpen, waardoor we veel vertraging oplopen, speelden een rol”, legt Brahim El Boussatati, shipping & warehousing manager van Aluminium Duffel, uit.
Modal shift
De modal shift naar de binnenvaart zorgt voor een besparing van 56.000 wegkilometers en 62 ton CO2. “Op jaarbasis zullen gemiddeld een duizendtal teu met de binnenvaart vervoerd worden. We zitten hier op 13 kilometer van de terminal tegenover 25 à 30 kilometer naar de haven. We halen de lege containers op bij de terminal en leveren volle containers met verpakt aluminium terug aan. Van de productiecapaciteit van 200.000 ton gaat een groot deel naar Europese klanten. Ook daar kijken we naar intermodaal vervoer via weg, spoor en scheepvaart”, zegt El Boussatati.
Multimodaal Vlaanderen
Willy De Decker, expert bij Multimodaal Vlaanderen, heeft het project mee begeleid. “We hadden in het verleden al eens een project onderzocht voor het bedrijf dat toen nog onder een andere naam werkte, maar dat is niet doorgegaan. We zijn wel contact blijven houden. Na de overname door Aluminium Duffel is er terug contact opgenomen en hebben we samen met Martine Hiel, CEO van TCT Willebroek (Hutchison Ports Belgium), een presentatie gedaan. Enkele weken daarna is het project in gang gezet en ondertussen zijn de eerste containers met de binnenvaart vervoerd”, besluit De Decker.